Travelpoint is het platform voor reizen en declaraties binnen de Rijksoverheid. Medewerkers van bijna alle Rijksorganisaties gebruiken Travelpoint om hun internationale reizen te boeken en declareren. Met de online applicatie van Travelpoint kun je ook zelfstandig je reis boeken en je reiskosten declareren.
Het reisplatform wordt geleverd door ATRIIS, en het declaratieplatform door YOKOY.
De reisagent Gray Dawes Travel verzorgt de afhandeling van alle reizen en biedt ondersteuning aan reizigers, zowel tijdens het boekingsproces als onderweg.
Voor het reisaanbod werkt Travelpoint samen met verschillende betrouwbare partners, waaronder:
BENERAIL (NS International) – voor treinreizen
AMADEUS (GDS) – voor wereldwijde lijndiensten
Travelfusion – voor lowcostmaatschappijen
Expedia en Amadeus Value Hotel – voor hotelboekingen
Heb je vragen over het gebruik van de applicaties, het reisbeleid of het indienen van declaraties?
Dan kun je terecht bij de Travelpoint servicedesk 3W.
Op de website van Travelpoint vind je alle informatie die je nodig hebt om een reis te boeken en reiskosten te declareren: waar je op moet letten, wat het reisbeleid is en welke instructies je stap voor stap ondersteunen.
Ga je op reis en heb je nog geen Travelpoint-account?
Wil je op reis en beschik je nog niet over een account in Travelpoint? Vraag dan jouw account eenvoudig aan via het Travelpoint-formulier. Na je aanvraag ontvang je een welkomstmail met je inloggegevens. Let op: deze e-mail kan als phishing worden gemarkeerd of in je spamfolder belanden. Controleer daarom altijd je spamfolder. Heb je geen inloggegevens ontvangen? Vraag ze opnieuw aan via het Travelpoint-formulier. Op het inlogscherm kun je ook kiezen voor ‘wachtwoord opnieuw versturen’.
Het is niet mogelijk om zelf je profielgegevens te wijzigen. Je kunt een profielwijziging doorgeven via het Travelpoint formullier. Gebruik dit formulier ook wanneer je of een medewerker van jouw organisatie uit dienst gaat. Geen toegang tot SSP? Neem dan contact op met de servicedesk Travelpoint.
► Log je voor de eerste keer in? Controleer na inloggen eerst jouw profiel, via het icoontje met jouw eigen initialen, rechtsboven bij profile settings. Klopt er iets niet of mis je iets? Je kunt via het Travelpoint-formulier jouw wijziging doorgeven.
Je ontvangt per e-mail een verificatiecode voor 2 factor authenticatie (2FA)
Contact
Travelpoint wil een self-service platform zijn. Dat betekent dat gebruikers zoveel mogelijk zelf hun weg kunnen vinden binnen het systeem. Denk hierbij aan het zelfstandig opzoeken van informatie over het gebruik van de applicaties, het indienen van declaraties en het toepassen van het reisbeleid. Zo vind je op Travelpoint | SSO3W informatie over het reisbeleid, handige handleidingen en uitleg over het boeken en declareren van reizen via Travelpoint.
Heb je hulp nodig bij het gebruik van applicaties Atriis en Yokoy, declaraties van reiskosten en reisbeleid? Neem dan contact op met de Travelpoint Servicedesk 3W
Inschrijven voor de Travelpoint nieuwsbrief
Wil je graag op de hoogte blijven van al het nieuws rondom Travelpoint?
Schrijf je dan in voor de Travelpoint nieuwsbrief!
Via de link is het fomulier te vinden om je in te kunnen schrijven:
Je kunt beschikken over een reizigersprofiel, waarmee je alleen voor jezelf kunt boeken en declareren.
Daarnaast kun je een machtiging aanvragen om namens anderen te boeken en/of te declareren
Met een machtiging om namens anderen te boeken kun je reizen boeken voor collega’s, leidinggevenden en externen.
Externen kunnen gezinsleden zijn van uitgezonden medewerkers op posten of zakelijke bezoekers die door jouw organisatie zijn uitgenodigd.
Met een machtiging om te declareren kun je declaraties indienen namens je leidinggevende
Je kunt in Travelpoint boekingen maken voor externen of gasten. Externen bij alle ministeries kunnen een account krijgen. Alleen externen bij BZ met een BP-nummer kunnen echter declareren.
Een handleiding voor het boeken van een gast vind je in de SSP-omgeving.
Ja, de reizen van bewindspersonen en delegaties worden ook via Travelpoint geboekt. Dit gebeurt via een offerteprocedure.
Veel gestelde vragen op over account aanvragen of wijzigen
Ga je op reis en heb je nog geen account in Travelpoint? Dan kun je eenvoudig een account aanvragen via het Travelpoint-formulier.
Jouw account wordt binnen één werkdag aangemaakt. Na de aanvraag ontvang je een welkomstmail met mijn inloggegevens.
Organisaties zonder toegang tot SSP kunnen het account per e-mail aanvragen.
Let op:
Je bent zelf verantwoordelijk voor het controleren van jouw gegevens in jouw account voordat je gaat boeken of declareren.
De welkomstmail kan als phishing worden gemarkeerd of in jouw spamfolder terechtkomen. Controleer daarom altijd jouw spamfolder.
Heb je geen inloggegevens ontvangen? Dan ku je ze opnieuw aanvragen via het Travelpoint-formulier.
Op het inlogscherm van Atriis kun je ook kiezen voor ‘wachtwoord opnieuw versturen’.
Je bent verantwoordelijk voor het laten aanpassen van jouw account naar de juiste user group wanneer je van directie verandert of wordt overgeplaatst.
Nee, dat gebeurt niet automatisch en je kunt dit ook niet zelf in Atriis aanpassen.
Ook andere profielgegevens kun je niet zelf wijzigen in Atriis.
Een wijziging van jouw profiel geef je door via het Travelpoint-formulier.
Als je de wijziging niet doorgeeft, kan je niet boeken op de juiste afdeling of financiële referentie.
Een boeking corrigeren die op een verkeerde financiële referentie is gemaakt, is complex.
Wijziging van departement
Wijziging van directie of afdeling
Wijziging van e-mailadres
Wijziging van goedkeuringsrol
Wijziging van paspoortgegevens, zoals achternaam
Wijziging van bankrekening (alleen bij toepassing voor attachés van JenV/Defensie, externen bij BZ en lokale medewerkers van BZ)
Voor de meeste gebruikers is het gebruikelijk om één Travelpoint-account te hebben.
In sommige gevallen is het echter mogelijk om twee accounts te hebben, bijvoorbeeld bij een tijdelijke detachering of als attaché op een post.
Heb je meerdere accounts, dan moet je erop letten dat je met het juiste account inlogt bij het boeken en declareren.
Veel gestelde vragen over Inloggen in Atriis, Yokoy, SSP en SSO
Ga naar Inloggen | SSO3W voor meer informatie over het inloggen in Atriis
Ga naar Inloggen | SSO3W voor meer informatie over het inloggen in Yokoy.
Het SSP-vragenformulier is alleen toegankelijk met Single Sign On (SSO
Veel gestelde vragen over bankgegevens doorgeven
Het BP-nummer (business partner nummer) is een crediteurennummer in de financiële administratie van BZ – FSO.
Je hebt dit nodig om jouw reisdeclaratie uitbetaald te krijgen als dit niet via P-Direkt wordt betaald.
Dit geldt voor:
Attachés van JenV of Defensie
Externen in tijdelijke dienst bij BZ
Lokale medewerkers op een post
Heb je nog geen BP-nummer, dan kan je dit aanvragen via SSP:
Zijn jouw bankgegevens gewijzigd? Dan laat je dit eerst registreren bij FSO via SSP:
Nadat FSO de wijziging heeft doorgevoerd, kan ik mijn bankgegevens laten aanpassen in Travelpoint via het Travelpoint-vragenformulier.
Account, inloggen en andere zaken regelen zonder toegang tot Single Sign On (SSO)
Dan log je in Atriis en Yokoy in met een wachtwoord.
Bij geen toegang tot SSO kun je contact opnemen met de Servicedesk Travelpoint, per e-mail of telefonisch.
Heb je normaal gesproken wél toegang tot SSO, maar werkt het tijdelijk niet?
Dan kan Travelpoint mij daar niet bij helpen. Neem in dit geval contact op met de ICT-afdeling van mijn eigen organisatie.