Inzet loyaliteitspunten

Het sparen van loyaliteitspunten. De do’s en don’ts:

  • Loyaliteitspunten mag u sparen en alleen inzetten voor uw dienstreis, niet privé.
  • Upgrade mag alleen tot reisklasse waar u conform reisregels recht op heeft, ook als de luchtvaartmaatschappij door uw frequent flyer niveau u een hogere klasse wil aanbeiden.

Loyaliteitsprogramma’s

Luchtvaartmaatschappijen kennen veelal loyaliteitsprogramma’s waarmee bij gebruik punten worden gespaard die kunnen worden ingeruild voor onder meer tickets, kortingen en hogere reisklassen. De loyaliteitspunten vertegenwoordigen niet alleen een substantiële waarde – en worden daarmee een geschenk – maar kunnen ook een ongewenste prikkel vormen bij het maken van keuzes bij de planning van reizen.

Het is u als reiziger wel toegestaan tijdens dienstreizen loyaliteitspunten te verzamelen, maar de verzamelde punten mogen uitsluitend ingezet worden ten behoeve van dienstreizen en scholingsreizen onder voorwaarden die uw werkgever heeft gespecificeerd. Zo kunnen de punten met toestemming van uw werkgever wel worden ingezet voor de aanschaf van een vliegticket voor een volgende dienstreis. Of voor het gebruik van de (business) lounge of voor een hogere reisklasse voor zover u daarop aanspraak kunt maken gelet op de bepalingen in de reisregels. Daarmee bespaart het Rijk de kosten die het anders had moeten maken om u die voorzieningen overeenkomstig deze regeling te verstrekken of vergoeden.

Loyaliteitspunten mag u sparen en alleen inzetten voor uw dienstreis, niet privé. Upgrade mag alleen tot reisklasse waar u conform reisregels recht op heeft, ook als de luchtvaartmaatschappij door uw frequent flyer niveau u een hogere klasse wil aanbeiden.

U kunt tijdens het boekingsproces uw frequent flyer nummer toevoegen t.b.v. het sparen van punten. U kunt echter niet via Travelpoint uw punten inzetten voor specifieke doeleinden. Dit kunt u veelal via de site van de luchtvaartmaatschappij regelen.