Veelgestelde vragen over medische zaken

Veelgestelde vragen over de dienstverlening medische zaken, zoals keuringen, medicijnen en vaccinaties.

Waar kan ik informatie vinden over keuringen, medicijnen en vaccinaties?
U vindt alle informatie hierover op de websites van 3W en KLM Health Services.

Worden de keuringen en vaccinaties door 3W of door KLM Health Services uitgevoerd?
KLM Health Services is de door 3W gecontracteerde leverancier van deze dienstverlening. KLM Health Services voert dus de keuringen en vaccinaties uit. U kunt hier ook terecht voor (herhaal) recepten. De departementen kunnen voor hun medewerkers deze dienstverlening afnemen van 3W.

Voor wie is de dienstverlening bedoeld?

  • Werknemers met een plaatsing op een post van drie maanden of langer.
  • Partner en kinderen die mee verhuizen.
  • Werknemers van het Snelle Consulair Ondersteuningsteam (SCOT).
  • Experts die worden ingezet in conflictgebieden voor civiele missies.
  • Werknemers die dienstreizen maken in opdracht van de werkgever (alleen voor vaccinaties).

Voor wie is de dienstverlening niet bedoeld?
De dienstverlening is niet bedoeld voor departementen die de dienst Medische Keuringen en Vaccinaties niet afnemen van 3W. Bekijk voor de afnemende departementen het Afnemersoverzicht.
Medewerkers van departementen (exclusief BZ) die gedetacheerd worden bij internationale organisaties kunnen ook geen gebruik maken van deze dienstverlening. Keuringen, medicatie en vaccinaties worden in hun geval verzorgd door de ontvangende organisatie, zo nodig in overleg met het uitzendende departement.

Is een medische keuring ook verplicht bij plaatsing in een westers land?
Een keuring voor de medewerker is niet verplicht maar wordt nadrukkelijk aanbevolen. U bent wel verplicht een screening op medische geschiktheid te ondergaan. Kijk voor meer informatie op de pagina Keuringen Keuringen en Vaccinaties bij plaatsing in westerse landen.

Moet ik een afspraak maken voor een keuring of vaccinatie?
Ja, het is nodig een afspraak te maken voor een medische keuring en/of vaccinatie.

U kunt een afspraak maken door het bijbehorende intakeformulier in te vullen. KLM Health Services ontvangt het formulier als u het verstuurt, plant de afspraak in en stuurt een bevestiging met een medische vragenlijst.

Voor het zetten van vaccinaties kunt u eventueel gebruik maken van het inloopspreekuur. Beter is het om hiervoor ook een afspraak te maken omdat de wachttijd erg op kan lopen.

Hoe lang duurt een medische keuring?
Een medische keuring kan ongeveer één tot twee uur van je tijd in beslag nemen. Dit is afhankelijk van de periode van uw bezoek (drukke zomermaanden) en van het feit of u gezinsleden meebrengt.

Worden alle kosten door mijn werkgever vergoed?
Nee, alleen de medische keuring, vaccinaties en malariaprofylaxe voor uw uitzending worden vergoed. Andere producten, zoals DEET (muggenmelk), worden niet door het Rijk vergoed.

Mag ik door een andere organisatie de keuring laten verrichten?
Nee, alleen de KLM Health Services mag de medische keuring verrichten.

Hoe kan ik kosten met betrekkingen tot (vervolg)vaccinaties declareren?
De vaccinaties via KLM Health Service worden automatisch doorberekend aan 3W. 3W verrekent vervolgens de gemaakte kosten met het betreffende departement. Voor eventuele aanvullende vaccinatiekosten op de post kan de ambtenaar via het Rijksportaal een SSP – Declaratieformulier invullen (factuur meezenden).

Kan ik de afspraak voor mijn medische keuring kosteloos annuleren?
Tot 24 uur voor de afspraak is het mogelijk om kosteloos een keuring te annuleren. Bij niet tijdig annuleren, worden de kosten aan u doorberekend.

Wat moet ik meenemen naar een medische keuring?
U moet een legitimatiebewijs, vaccinatieboekje, schriftelijke bevestiging van de plaatsing en de ingevulde vragenlijst die u heeft ontvangen van KLM Health Services meenemen.

Mag ik voor een privéreis ook bij KLM Health Services vaccinaties laten zetten?
Het is alleen mogelijk om op eigen kosten bij de KLM Health Services vaccinaties laten zetten voor een privéreis.

Welke inentingen komen voor vergoeding in aanmerking?
Alle voor de plaatsing vereiste vaccinaties worden voor Rijksrekening genomen.

Als de medewerker na de medische keuring bij KLM Health Services nog gevaccineerd moet worden - en er is geen tijd dit voor vertrek naar de post te doen - kan dit dan op de post gebeuren?
Ja, indien nodig regelen de KLM Health Services en medewerker dit in onderling overleg. Als er betrouwbare vaccins in het bestemmingsland verkrijgbaar zijn, heeft dit de voorkeur, maar de andere mogelijkheid is verzenden van de vaccins via de diplomatieke koerier in samenwerking met de Hofstad apotheek.

Waar kan ik mijn strikt persoonlijke vragen met betrekking tot medische zaken stellen?
Vragen aan de medisch adviseur kunt u stellen via Arbo Medische Zaken, arbomedischezaken@minbuza.nl, +31 (0)70 348 4558.

Waar kan ik mijn algemene vragen met betrekking tot medische keuringen stellen?
Vragen kunt u stellen bij KLM Health Services.

Waar kan ik mijn algemene vragen met betrekking tot vaccinaties stellen?
Vragen kunt u stellen bij KLM Health Services.

Waar kan ik terecht voor vragen over medicijnen en/of een (herhaal)recept?
Vragen kunt u stellen bij KLM Health Services.

Is mijn medische geschiedenis bekend bij KLM Health Services?
Nee, er zijn geen dossiers overgenomen van de vorige dienstverlener.