Corona reisinformatie
Reizen en reisannuleringen tijdens COVID-19
Uitgangspunt is dat in ieder geval tot 31 maart 2021 geen reizen worden geboekt. Elke reis verhoogt de kans op meer besmettingen in Nederland en in het buitenland. Reis dus alleen wanneer dit voor de uitoefening van uw functie strikt noodzakelijk is, niet uitgesteld kan worden en waarbij fysieke aanwezigheid absoluut nodig is. Een strikte afweging of een reis noodzakelijk is geldt ook voor reizen i.h.k.v. een plaatsing op een post (overplaatsing, verlof e.d.). Goedkeuring van uw leidinggevende is altijd vereist. Overweeg uw jaarlijkse verlofreis en herenigingsreis uit te stellen, uw recht daarop blijft bestaan.
Actuele richtlijnen en reisadviezen
Is uw reis echt noodzakelijk? Controleer het actuele BZ reisadvies er download de Reisapp. Houd er rekening mee dat de situatie in een land snel kan veranderen. Gelden voor uw bestemming restricties, een inreisverbod of quarantainemaatregelen?
Check ook:
- Check de Digitale reisassistent COVID-19 voor richtlijnen per bestemming en vliegtuigmaatschappij.
- Reist u per trein, bekijk dan de Corona reisinformatie op NS International
- Vliegt u via Schiphol? Bekijk de Corona maatregelen op Schiphol
- Bekijk de reisadviezen m.b.t. COVID-19 op Rijksoverheid.
Bent u verzekerd?
Controleer of u persoonlijk verzekerd bent voor (zakelijke) reizen naar een oranje of rood gebied. Voor dienstreizen is voor de rijksoverheid geen rijksbrede reisverzekering van toepassing. Per organisatie kan dit dus verschillen, waarbij de kans bestaat dat een verzekering eventuele kosten niet zal dekken. Vraag dit na bij uw eigen organisatie.
Reist u naar Nederland? Dan gaat u bij aankomst direct 10 dagen in quarantaine. Door een coronatest te doen op dag 5 kunt u de duur van de quarantaine eventueel verkorten. Testen kan ook wanneer u geen klachten heeft. U maakt de afspraak door te bellen met de GGD via 0800-1202 of via www.coranatest.nl.
- Maak gebruik van de Quarantaine Reischeck om de juiste keuzes te maken na terugkeer in Nederland.
- Bekijk voor vertrek de Checklist Inreizen in Nederland
Een thuisquarantaine mag alleen voor een aantal specifieke reisdoelen worden onderbroken. Bijvoorbeeld wanneer een reis op grond van een noodzakelijke uitoefening van een diplomatieke functie benodigd is. Bekijk de informatie over de Reisdoelen voor onderbreken thuisquarantaine
Alle reizigers van 13 jaar en ouder die van en naar Nederland vliegen moeten een gezondheidsverklaring bij zich hebben. Op de gezondheidsverklaring vult u voor u gaat vliegen in of u klachten heeft die passen bij het coronavirus (COVID-19). Als u geen klachten heeft mag u aan boord. U moet het ingevulde formulier laten zien bij het instappen (boarden). Tijdens de reis houdt u het formulier bij zich. U kunt op de luchthaven gevraagd worden om de gezondheidsverklaring te laten zien.
U kunt de gezondheidsverklaring downloaden op rijksoverheid.nl.
Vliegt u met KLM, Corendon, TUI, Transavia of Easyjet? Dan vult u de gezondheidsverklaring in tijdens het online inchecken.
Reist u vanuit een hoog-risicoland? Dan moet u bij aankomst in Nederland 2 negatieve testuitslagen laten zien.
Vrijstellingen:
- Reist u op grond van de uitoefening van uw functie op Nederlands diplomatiek paspoort? Dan hoeft u geen testuitslagen te overleggen. Vanwege het verspreidingsrisico adviseren wij u om uzelf desondanks wel voorafgaand aan vertrek te laten testen.
- Een vrijstelling voor het overleggen van een testuitslag geldt ook voor personen onder de 13 jaar.
De verplichte testuitslagen vervangen nooit andere coronamaatregelen, zoals het inreisverbod, quarantaine of vaccinatie.
- Bekijk voor vertrek de Checklist Inreizen in Nederland
- Kijk voor meer informatie op rijksoverheid.nl.
Hoe declareer ik de kosten van een Covid-19 test?
Uitgezonden medewerkers kunnen de kosten van een verplichte Covid-19 test declareren via SSP.
Heeft u voor het land van bestemming een negatieve testuitslag nodig? Maak een afspraak via de onlineafsprakentool van KLM. Gebruik Firefox of Edge als de pagina via internet explorer niet opent. Deze onlineafsprakentool kunt u niet gebruiken voor reguliere medische keuringen.
Antwoord op veelgestelde vragen vind u op de Coronasite van KLM Health Services.
Gaat u terug naar uw post of wordt u overgeplaatst?
Er is een apart telefoonnummer voor BZ-medewerkers die een non-covid-verklaring nodig hebben omdat ze teruggaan naar de post of worden overgeplaatst. Zij kunnen een Covid-19 (PCR)-test inplannen bij KLM Health Services via de volgende contactgegevens:
Travel Clinic Den Haag
Hofweg 9 (tegenover het Binnenhof)
2511 AA Den Haag
Telefonisch bereikbaar alleen op werkdagen vanaf 10.00 uur.
Telefoon: 085-1306346
E-mail: travelclinic@klm.com
Bekijk ook de informatie over KLM Health Services en COVID-19 op het rijkspoortaal.
Sommige landen vragen additoneel om een COVID-19 verklaring van de werkgever. Deze kunt via ons Self Service Portaal aanvragen.
Als u binnen 10 dagen na de dienstreis koorts en luchtwegklachten krijgt, neem direct contact op met de bedrijfsarts. Bezoek niet direct een arts of ziekenhuis indien de klachten niet urgent zijn, maar neem eerst telefonisch contact op.
Maak ook gebruik van de Quarantaine Reischeck om de juiste keuzes te maken na terugkeer in Nederland.
Dit is per land verschillend. Ambassades zijn wel (online/telefonisch) bereikbaar, maar niet altijd open. In principe kunnen wel dingen geregeld worden (voor groene en oranje landen) behalve voor landen waar je niet naar toe kunt (rood). E.e.a. verandert per dag.
Voor meer informatie en veelgestelde vragen ga naar de pagina Diplomatieke paspoorten en visa of stel uw vraag via SSP Internationale reizen
Wilt u voor u (en uw gezin) een diplomatiek paspoort aanvragen? U kunt hiervoor een afspraak maken via dit SSP-formulier of e-mail. Zo kunnen we drukte bij de balie van het Consulair Diensten Centrum voorkomen en verspreiding van Covid-19 tegengaan. De paspoortbalie bevindt zich aan de Rijnstraat 8 te Den Haag, in de centrale hal. Neem voor uw afspraak de benodigde kopieën en documenten mee.
Voor meer informatie en veelgestelde vragen ga naar de pagina Diplomatieke paspoorten en visa. Of stel uw vraag via SSP Internationale reizen of e-mail, of telefonisch tussen10:00 en 16:00 uur via 070-3484040 .
De verantwoordelijkheid voor het annuleren of wijzigen van uw reis ligt bij u en uw leidinggevende. 3W zal wel vanuit een coordinerende rol reizigers benaderen wanneer reizen op basis van de beschikbare informatie nog op actief staan. Dit zelfde geldt voor eventuele voorschotten gekoppeld aan een geannuleerde reis.
Annuleren of wijzigen van uw reis
Voor het annuleren en wijzigen van uw reis wordt u gevraagd zoveel als mogelijk per mail contact op te nemen met VCK Travel. Stuur de details van uw reisbescheiden (e-ticketgegevens, boekingsnummer hotel etc) naar TEM@vcktravel.nl. VCK Travel zal uw verzoek in behandeling nemen en u een bevestiging van de annulering toezenden.
U kunt VCK Travel telefonisch bereiken onder +31 70 3705580.
Is uw vlucht i.v.m. COVID-19 geannuleerd? Dan heeft u mogelijk een voucher via VCK Travel of rechtstreeks van de maatschappij ontvangen. Bekijk welke richtlijnen gelden voor de vouchers.
Let op: vouchers zijn persoonsgebonden en zijn alleen te gebruiken voor zakelijke reizen, te boeken via de reisagent VCK Travel.
Is uw reis geannuleerd en heeft u toch onkosten gemaakt die u wilt declareren?
Is de declaratie van de geannuleerde dienstreis nog aanwezig èn nog niet ingediend volg deze werkinstructie:
Is de declaratie van de geannuleerde dienstreis niet meer aanwezig of is de declaratie al ingediend volg dan deze werkinstructie:
Op het moment dat reis en verblijf niet via TEM zijn geboekt en je de onkosten niet hebt kunnen terugvorderen geldt als voorwaarde dat je bij de ingediende onkosten toestemming van je leidinggevende toevoegt.
Heeft u een vraag over de afhandeling van een declaratie? Stel uw vraag dan via SSP.